17 May 2011 - 5 brutal di sini

kisah benar di sebalik kekurangan otak

hari2 wesak sepatutnya aku cuti tapi disebabkan oleh manusia2 yang tak reti hasa ini menyebabkan aku terpaksa kerja.
ye, bukannya aku nk sangat OT ni, tapi tak boleh ke paham sikit kerja dengan kerajaan atau swasta ni bukannya kira nak senang atau duit banyak...tapi berkatnya di akhir bulan.

dan bukan jua kerana itu, malah rakan2 sejawat, sekawasan, setempat, juga ada tempiasnya.

aku ada cerita menarik tentang seorang tua (pensyarah yang konon bagus bergred DH41).
masa aku masuk sini aku di tegur atau bahasa kasarnya diperli di hadapan staff2 aku bahawa aku ini sangat pemarah.

ye, dia ingat dia bagus.

sampaikan pada masa dia sepatutnya dinaikkan pangkat tetapi dia tak dpt sedangkan orang yang lebih muda daripada dia dapat.

apa yang ingin aku katakan di sini???

beragak2 la poyo ko tu. macam ko bagus. tp ko tu habuk pon takde! 1 sen pon tak berguna!! berguna lagi 1 sen utk income tax.

seperti jugalah kawan2 sepejabatnya. macam bagus.
tapi memasing cam gampang..

5 brutal di sini:

Anonymous May 20, 2011 at 8:40 AM

Lidah tentukan langkah manusia ke syurga atau neraka...

KATA Imam al-Ghazali, lidah antara nikmat Allah SWT yang besar dan antara ciptaan Tuhan yang amat halus dan ganjil. Lidah mempunyai bentuk yang indah, kecil dan menarik. Selanjutnya Imam al-Ghazali berkata: “Keimanan dan kekufuran seseorang tiada terang ...dan jelas, selain dengan kesaksian lidah. Lidah mempunyai ketaatan yang besar dan mempunyai dosa besar pula. Anggota tubuh yang paling derhaka kepada manusia ialah lidah. Sesungguhnya lidah alat perangkap syaitan yang paling jitu untuk menjerumuskan manusia.” Daripada kata Imam al-Ghazali itu jelas menunjukkan kepada kita besarnya peranan lidah dalam kehidupan manusia kerana lidah kita boleh masuk syurga dan kerana lidah juga boleh dihumban kita ke neraka. Oleh kerana lidah boleh membawa kebaikan dan keburukan dalam hidup manusia, kita perlu sentiasa berwaspada menggunakan lidah sewaktu bertutur kata. Dengan kata lain, kita hendaklah bijak menggunakan lidah apabila bercakap. Sekiranya kata yang kita ucapkan boleh menyebabkan orang yang mendengarnya sakit hati atau terguris, ia boleh mendatangkan keburukan kepadai kita. Pepatah ada mengatakan kerana mulut badan binasa. Justeru, sebelum kita berkata sesuatu hendaklah berfikir terlebih dulu. Kita gunakan lidah untuk berkata sesuatu yang baik dan tidak sia-sia atau lebih baik lagi kita diam. Itu lebih memberi manfaat daripada kita berkata perkara yang boleh mendatangkan dosa. Sesungguhnya orang beriman tidak bercakap perkara yang sia-sia dan tiada berfaedah. Daripada Abu Hurairah diriwayatkan Nabi Muhammad SAW bersabda yang maksudnya: “Siapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau ia diam.” (Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim) Dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya Allah benci kepada orang yang jelik budi pekertinya serta kotor lidahnya.” (Hadis riwayat Imam Tirmidzi) Menurut Rasulullah SAW ada tiga jenis manusia, iaitu yang mendapat pahala, selamat daripada dosa dan binasa. Orang yang mendapat pahala sentiasa mengingati Allah, berzikir, mengerjakan solat dan sebagainya. Orang yang selamat daripada dosa ialah mereka yang diam, manakala orang yang binasa sentiasa melakukan perkara mungkar, maksiat dan tidak mengawal lidahnya dengan baik. Kita dapat mengenal peribadi seseorang daripada percakapannya. Orang yang tinggi akhlak selalunya bercakap hal yang baik saja, tidak menyakiti hati orang lain, tidak mengucapkan perkataan kotor dan tidak banyak bercakap. Mereka mengawal lidah sebaik-baiknya. Dalam hadis yang diriwayatkan Tirmidzi dan Ibnu Majah, Abu Hurairah menceritakan apabila Rasulullah SAW ditanya sebab terbesar yang membawa seseorang masuk syurga, Rasulullah menjawab: “Takwa kepada Allah dan akhlak yang baik.” Apabila ditanya pula sebab terbesar yang membawa manusia masuk neraka, maka Rasulullah menjawab, “Dua rongga badan iaitu mulut dan kemaluan.”

brutal tapi comel May 23, 2011 at 3:01 PM

ape kene mengena aku taip kat blog dan lidah yerk?

Anonymous May 23, 2011 at 4:54 PM

"Ya Allah ya tuhanku...engkau bersihkan la hati empunya blog ini...engkau berikan la dia sedikit ketenangan di dalam kehidupanya supaya dia lebih besyukur dengan segala pemberian darimu Ya Allah, serta dia dapat menjaga lidahnya supaya tidak menyakitkan hati mereka2 di sekelilingnya Ya Allah".

brutal tapi comel May 25, 2011 at 11:07 PM

im touched! (sambey mata tengok atas dan letakkan tnagan di dada)

Anonymous October 3, 2011 at 8:43 PM

jahat mulut sungguh perempuan ini.

bilangan pengembara datang sini

free culinary arts web counter
Powered by culinarydegree.info .